בלוג

עץ אורן

כל מה שצריך לדעת על עץ האורן

הוא נפוץ מאד בישראל, בטבע, ואהוב מאד, גם, על תעשיית הריהוט – פנים וחוץ. הכירו את עץ האורן (המוכר בלועזית בשם "Pinus"), השייך למשפחת האורניים, עץ ירוק עד. את האורן נמצא, במקור, בעיקר במדינות קרות מאד וגם באזורים טרופיים בחלקו הצפוני של כדור הארץ, יחד עם זאת, נראה אותו לא מעט גם כאן, בישראל, ובעיקר ביערות צפופים ועבותים.

מדובר בעץ עתיק יומין, כך משערים, ששרידים לעצים דומים לו נמצאו בשכבות מאובנים המתוארכים ל – 200 עד 250 מיליוני שנים. מאובן של עץ אורן, כמו זה שמוכר לנו כיום, התגלה בבלגיה, ממנה החל להתפשט בכל העולם עוד לפני התערבותו של האדם.

כיום מהווה עץ האורן חלק חשוב ומרכזי מאד בתעשיית הריהוט, כאמור, הן בשל החוזק שלו, רמת העמידות הגבוהה שהוא מביא אתו, לאחר עיבודו, וכמובן גם המראה הטבעי הנהדר שלו. 

מאפייניו של עץ האורן

כשהוא בטבע, כולל עץ האורן קליפה מחוספסת ועבה בחלק מהמינים, בעוד האחרים מגיעים עם קליפה מתפוררת ודקה יחסית. חייו של עץ האורן קצרים אמנם, האורן הישראלי חי בין 100 ל-150 שנה, אך קצב גידולו והתפשטותו מהירים (זאת, לעומת עצי האורן, הגדלים בקנדה בעיקר, שמגיעים לגיל מופלג של 1000 שנים, בעיקר בזכות תנאי מזג האוויר הקרים, הידועים כאופטימליים עבורם). גובהו המקסימאלי של עץ האורן הוא כ-15 מטרים והוא מושך אליו פטריות, המספקות לשורשיו מים וגם חומרי מזון חשובים, שזמינותם בקרקע נמוכה יחסית.

האורן הירושלמי, המוכר לנו מאד בישראל, מחדש את עצמו תודות לשריפות. השרף שבו הוא חומר דליק מאד ולכן הופך את העץ לפגיע בעיתות של אש ושריפה. יחד עם זאת, קשה שלא להבחין, לאחר תקופה קצרה, בצמיחתם של עצים חדשים באותם מקומות, וזאת תודות לשחרור הזרעים הכלואים בהם (הצנוברים שבתוך האיצטרובלים) ונביטתם מיד לאחר השריפה. 

עץ אורן, על כל 115 מיניו השונים, ידוע כעץ רך, מה שהופך אותו כשהוא בתצורתו הטבעית, לפגיע יותר, הן לשריטות והן לנזקים. מסיבה זו נדרשת תחזוקה נכונה, ששומרת עליו לאורך זמן וגם כעץ שהוא חזק ועמיד יותר. יחד עם זאת, בשל דרגת החוזק הנמוכה שלו יחסית, קל מאד לעבד ולגלף אותו ולכן הוא אהוב על אנשי מקצוע רבים מהתחום.

הוא גם רגיש, בהשוואה לעצים אחרים, למזיקים מכל מיני סוגים וגם לטפילים, פטריות וחרקים ולכן עובר תהליך של חיטוי כדי להרחיקם ולמנוע את ביקורם הלא רצוי בעץ. עם הזמן נוצרים בו סדקים, ושרף יוצא ממנו, מה שידוע כתופעה נפוצה שאיננה פוגמת באיכותו ועמידותו לאחר שעבר תהליך של שימור, עיבוד וחיטוי. עץ האורן הוא גם עץ זול, מבחינת העלויות שלו והוא מתאים לשימושים שונים בתעשיית הרהיטים, כמו גם בתעשיית הנייר, בין היתר. עם עץ אורן אפשר לבנות בתים, פרגולות, רהיטי פנים וחוץ וגם דקים יפים ומושקעים. 

מהיכן הוא מגיע אלינו

יש מינים שונים של עצי אורן, הנבדלים אלה מאלה בארצות המוצא שלהם, כמו גם במאפיינים הנקודתיים שלהם (אם כי רוב המאפיינים משותפים לכל הזנים). ישנם עצי אורן המגיעים אלינו ישירות מרוסיה, שבדיה ורומניה ויש את אלה, המגיעים מפינלנד הקרה וידועים כאיכותיים ביותר, אלה, שבראש הרשימה. אורן פיני אוהב אקלים קר מאד והוא חי בצפיפות רבה. ככלל, ככל שהאורן מגיע ממקום הקרוב יותר לקוטב הצפוני, כך איכותו גבוהה יותר (בעוד שאלה, הדרומיים ייחשבו "נחותים" בהשוואה לזה, הפיני, למשל).

את דרגת איכותו של האורן הפיני מחלקים לכמה רמות, כאשר 5 היא הטובה ביותר. את הציון מקבל העץ בהתאם למידת צפיפותו וגם כמות העיניים שבו לכל מטר רץ (עד 5 עיניים למטר אחד נחשבות לאיכות גבוהה). ובאופן כללי, כמות עיניים קטנה מעידה על איכות גבוהה.

אמצעי העיבוד של עץ האורן

השימושים המסחריים הרבים של עץ האורן הופכים אותו לאחד המבוקשים, הן בארץ והן בעולם. יחד עם זאת, יש להעביר בו הליך של עיבוד וטיפול ממוקד, כדי לאפשר את השימוש הנכון בו ואת ההנאה ממראהו הייחודי. בעוד שסוגים אחרים של עצים מתמודדים בהצלחה עם פגעי מזג האוויר, עם חשיפה גבוהה לשמש ועם תנאים לא פשוטים, עץ האורן הוא עץ עדין יותר המצריך הליך של עיבוד מקדים.

העץ, שמשמש את תעשיית הריהוט בעיקר ומגיע אלינו מפינלנד, כאמור, כחומר גלם לא מהוקצע, נראה כקורות גולמיים לא חלקים, במידות ובחתכים שונים. כדי שניתן יהיה ליצור איתו, לעבוד איתו כהלכה וגם לא להיפצע מסיביו, עובר העץ תהליכי הקצעה כדי לקבל עץ בעל מרקם נעים וחלק למגע, ללא חתיכות בולטות או סיבים נראים לעין, הפוגמים במראהו העדין. מכונת ההקצעה, שמורידה את שכבתו העליונה הגסה, מחליקה ומיישרת אותו, וזאת בנוסף לתהליך השיוף, שעובר העץ לאחר שלב ההקצעה. עץ לתעשיית הבנייה, לעומת זאת, לא עובר הליך של עיבוד וישולב בבנייה כאשר הוא בתצורתו הטבעית כמעט לגמרי. במקרים כאלה אין צורך להחליקו ולעדן אותו. 

טיפול נכון בעץ האורן

כדי ליהנות מיתרונותיו הרבים, כמו גם מהמראה הייחודי שלו, יש להקפיד על תחזוקה נכונה וטיפול מתאים בעץ האורן. עץ האורן המעובד עובר כמה תהליכים העוזרים בכך (חיטוי, בין היתר), אך חשיפתו הרבה לשמש וגם למים יכולה לגרום לו, עם הזמן, לנזקים שונים. בעץ שלא מטופל ומתוחזק כהלכה עשויות להופיע התקערויות, יכולים להופיע פיתולים ולמעשה ומצב, בו נותר העץ ללא הגנה כלל.

ניתן כיום לרכוש חומרים מיוחדים, המאפשרים לעץ להתאקלם באותו מקום בצורה מבוקרת יותר וללחות הטבעית שבו להשתחרר בהדרגה בתקופה הראשונה, הקריטית. חומרים אלה שולטים בלחות וגם בשינויים המתרחשים בעץ ומונעים היווצרות של סדקים נוספים ונזקים שונים. מעבר לכך, ובייחוד אם רוצים לשמור על העץ לאורך זמן, כדאי לדאוג שלא לחשוף אותו לשמש ישירה במשך שעות ארוכות, או, להבדיל, להיעזר בחומרים מתאימים, כולל צבע, שישמרו עליו לאורך שנים.

שימושים נפוצים בעץ האורן

לעץ אורן שימושים רבים מאד בתעשיות השונות, ובעיקר בתעשיית ריהוט הפנים והחוץ. בחוץ משלבים את עץ האורן בפרגולות, גדרות, מחסנים, נדנדות, שולחנות קקל, אדניות וכמובן גם ריהוט גן מעץ אורן פיני מהוקצע. בחלקו הפנימי של הבית נמצא את עץ האורן בסוגים רבים מאד של רהיטים, ביניהם ארונות, שידות, מדפים, כונניות ואפילו בארונות המטבח שתופסים חלק חשוב ומרכזי מאד בכל בית. נמצא את עץ האורן פעמים רבות משולב גם במדרגות פנים הבית, בגגות הרעפים וגם כחיפוי קירות פנים. בבתים, שלהם צמודות מרפסות שמש, ישולב עץ האורן בדרך כלל בחיפוי קירות, ובצימרים, למשל, הוא ייקח חלק משמעותי מאד בבנייה עצמה ונראה אותו הן בחלקו החיצוני של המבנה והן בחלקו הפנימי. האורן, במקרה הזה, משווה למבנה כולו מראה חמים וייחודי והוא ידוע כקל לבנייה וגם זול יחסית. אפשר בעזרתו להגיע לרמות גימור גבוהות והוא גם בטוח מאד. 

סדקים בעץ האורן

אחת מתכונותיו הטבעיות של עץ האורן היא הופעת סדקים. הסדקים הללו יכולים להופיע כבר בתהליך העיבוד שלו וגם בתהליך הבנייה איתו. זהו חומר גלם שמשתנה בכל אחד משלבי מחזור החיים שלו, מה שבא לידי ביטוי במרקם שלו, במראה, בצבע שלו וגם בסדקים הצצים בו עם הזמן.

סדקים אלה אינם פוגעים באיכות או בעמידות שלו וגם לא סימן להיחלשות העץ. הם תהליך טבעי, כאמור, שלא ניתן לעצור, אמנם, אך כן ניתן להסתיר ולצמצם את הופעתם באמצעות צביעה אחת לתקופה. במידת האפשר, ולו כדי להגן על העץ כאשר הוא בחוץ, אפשר גם לדאוג למקם אותו במקומות מוצלים, המוגנים מהשמש ומפגעי מזג האוויר האחרים. 

סדקים בעץ אורן

איך נדע מה ההבדל בין סדק לשבר?

למרות שסדקים הינם אחד ממאפייניו של עץ האורן, ישנם מקרים בהם הסדק בעייתי ופוגע בחוזקו של העץ. ניתן להבחין בין סדק בעייתי לסדק תקין באמצעות כלל אצבע פשוט מאוד. 

במידה והסדק נמצא מצידו האחד של העץ (לא משנה גודלו ועומקו של הסדק) ואינו נמצא בצד השני של העץ, הסדק תקין. במידה והסדק מופיע משני צידיו של העץ ועומקו הוא לפחות חצי מעובי העץ – הסדק יכול להוות נקודת חולשה ואף לגרום לשבר ממשי של העץ.

שרף בעץ האורן

זיהיתם שרף שיוצא מלוחות עץ האורן? אל דאגה. לא מדובר כאן ברהיט נחות או לא איכותי מספיק, אלא בתופעה טבעית, שלא צריכה להדאיג. עץ האורן מוציא שרף, בדומה לעצים אחרים, כחלק ממנגנון ההגנה שלו. השרף הזה עוזר לו למנוע את פלישתם של מזיקים וחרקים מסוגים שונים אליו וגם היווצרות של פטרת טפילית. כיסי השרף של האורן, שמהם הוא יוצא, נותרים בעץ גם לאחר תהליך של עיבוד, אך בכמות קטנה יחסית.

טיפול נכון יכול להקטין את הסיכוי ליציאת שרף והוא כולל שימוש באלכוהול (אציטון, טינר, טרמפנטין וכו), רק לאחר יציאת כל השרף. האלכוהול ממוסס את השרף, ונוכל לנקות ולהסיר אותו מהעץ בקלות רבה. אם לא הצלחנו במשימה, ניתן להיעזר באלכוהול (טינר) לניקוי השרף היבש ולאחר מכן ליטושו באופן ידני או בעזרת מכונת ליטוש. ואם זה לא עזר, מייבש שיער יכול גם הוא לסייע ובייחוד החום היוצא ממנו, המחמם את השרף ועוזר להסירו. אך שימו לב, יש להקפיד להימנע מחימום יתר, שיכול לפגוע בעץ. 

מה גורם לשרף? האם ניתן למנוע שרף בעץ אורן?

הגורם העיקרי לשרף הוא חשיפה לשמש במשך שעות ארוכות (חשיפה לחום), אין כל דרך למנוע הופעת שרף בעץ אורן, אין כל דרך לדעת מאיפה ומתי יצא השרף. 

במידה וצבעתם את העץ, ככל שהצבע יהיה כהה יותר כך הסיכוי שהוא יוציא שרף יהיה גובה יותר.
במידה והעץ במקום מוצל ופחות חם הסיכוי שיוציא שרף יורד גם הוא.

צביעת עץ אורן

כאשר רהיטי חוץ, למשל, העשויים מאורן פיני מהוקצע חשופים לשמש ישירה ולפגעי מזג אוויר אחרים, מומלץ מאד להקפיד על טיפול שוטף, הכולל את צביעת העץ. ניתן להשיג כיום צבע עץ מיוחד – צבע ורנית של חברת טמבור או צבע בונדקס של חברת נירלט, שנועד בדיוק לשם כך, ואת כל הציוד הנלווה למשימה (מברשות צביעה, למשל).

לפני הצביעה יש לדאוג לשייף את חלקיו השונים של העץ ליצירת מראה אחיד וחלק. לאחר מכן יש לנקות אותו באמצעות מטלית לחה, המסירה את הלכלוך, את האבק ואת חלקי הנסורת שנוצרו במהלך השיוף, ובשלב הבא יש לצבוע אותו בעזרת המברשת בהתאם לכיוון סיבי העץ. חשוב להקפיד לצבוע את חלקי העץ בשכבה אחידה וכדי להשיג הגנה מרבית, מומלץ לצבוע אותו בשלוש שכבות צבעאם כי גם שכבה אחת תעניק לעץ את ההגנה שהוא צריך. יש לתת לכל שכבה להתייבש (זמן הייבוש הוא בין 4 ל-6 שעות לרוב), לפני שממשיכים בצביעת שכבה נוספת. אם העץ איננו חשוף לשמש חזקה ולפגעי מזג האוויר, אפשר לצבוע אותו אחת לשנה, במקום אחת ל-6 חודשים.

 

wood

חיטוי עץ אורן

עץ האורן, בדומה לעצים אחרים, מושך אליו מזיקים שונים, ביניהם חרקים ועם הזמן עשויות להופיע בו גם פטריות, שיכולות לגרום לנזקים חמורים. כחלק מתהליך ייצור הרהיט, בין היתר, והכנתו לקראת שלב סופי, עובר העץ גם הליך של חיטוי ואימפרגנציה (הספגת חומר החיטוי אל העץ), המעניק לו את ההגנה המושלמת מפני אותם מזיקים וגם מפני עובש וריקבון.

תהליך החיטוי יכול להיעשות על ידי טבילתו של העץ בחומר, על ידי ריסוסו, הברשתו או באמצעות לחץ אוויר. לאחר החיטוי מקבל העץ גוון ירקרק וזוכה להגנה מוצלחת לאורך זמן. עם החשיפה לשמש, הופך אותו גוון ירקרק לגוון חום-צהבהב, כחלק מתהליך טבעי, המתרחש לאחר החיטוי. חשוב לדעת – החיטוי איננו מונע הופעת סדקים, חריצים או הופעת שרף, כי אם מונע ריקבון וביקור של טפילים לא רצויים. 


שימוש בעץ אורן במוצרינו השונים

חברת parkos מתמחה בייצור ושיווק מוצרי חוץ מעץ אורן, בין מוצרינו תוכלו למצוא שולחנות קקל רגילים ומיוחדים, שולחנות קקל לילדים, ספסלי רחוב, אשפתונים ועוד מגוון מוצרים.
כל מוצרי החברה בנויים מעץ אורן פיני רמה 5 מוקצע ומחוטא.

נשמח לענות על כל שאלה